۱۰ آذر
فضای مجازی دریچه ای تازه به روی اشتغال

مشهد- ایرنا- غرفه داران نمایشگاه رسانه های دیجیتال خراسان رضوی معتقدند فضای مجازی بهترین عرصه برای رفع بیکاری است زیرا گسترش فضای تبلیغاتی در این بخش می تواند زمینه ساز پرورش ایده ها، کاهش هزینه ها و افزایش اشتغال باشد.

به گزارش ایرنا، پنجمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال که در کنار بیستمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد از دوم آذر ماه جاری در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی این شهر دایر شده، دریچه ای تازه به روی اشتغال است.
وارد نمایشگاه که می شوی، اسم کتاب و زرق و برق ناشران مکتوب و کتابهای رنگارنگ منتشر شده در حوزه های مختلف چشم را می گیرد و بازدیدکننده را از غرفه هایی که در گوشه و کنار نمایشگاه با عنوان رسانه های دیجیتال دایر شده غافل می کند.
اما اگر ظرفیتهای نهفته فضای مجازی برای عموم مردم شناخته شود و تقاضا برای رسانه ها و موسسات فعال در این عرصه گسترش یابد، نمایشگاه رسانه های دیجیتال را نمی توان در کنار نمایشگاه کتاب گنجاند و باید فضایی جداگانه با تبلیغات گسترده به آن اختصاص داد.
خراسان رضوی استانی شاخص در عرصه رسانه ها و موسسات دیجیتال است، تا حدی که هر سال نمایشگاهی اختصاصی برای رسانههای دیجیتال در نظر گرفته می شود. با این حال هنوز اینگونه موسسات نیاز به حمایت بیشتر دارند.
مسئول فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی می گوید: تاکنون این اداره کل به ۶۰ شرکت مجوز نشر الکترونیک، به ۳۵ شرکت مجوز ساخت بازیهای اینترنتی و به ۱۲ هزار سایت اینترنتی در استان مجوز فعالیت داده است.
سیداسماعیل هاشمی افزود: خراسان رضوی دارای بیشترین موسسات دیجیتالی فعال در کشور، بیشترین شرکتهای استارت آپی و بهترین برنامه نویس در حوزه بازیهای اینترنتی است.
وی اظهار داشت: مجوزهای این نهاد در حوزه دیجیتال در قالب حامل دیجیتال، تکثیر حامل دیجیتال، نشر دیجیتال، نشر بر حامل دیجیتال، نشر بر خط، ناشر دیجیتال، بسته های نرم افزاری، بسته های نرم افزاری رسانه ای، بسته های نرم افزاری رسانه پرداز، رسانههای برخط، رسانه های برخط اقتصادی، رسانه های پیام ده، رسانه های کاربرمحور، مراکز بازی و سرگرمی دیجیتال، رسانه های دیجیتال و واحدهای فرهنگی تعریف می شود.
وی گفت: پنجمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال خراسان رضوی از دوم آذر ماه همزمان با بیستمین نمایشگاه بین المللی کتاب در مشهد دایر شده و ۴۰ شرکت فعال در فضایی به مساحت ۶۰۰ مترمربع از این نمایشگاه محصولات خود را در حوزه های علوم انسانی، علوم اجتماعی، خبری، دینی مذهبی، بازیهای اینترنتی و تبلیغات اینترنتی به نمایش گذاشته اند.
مسئول فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: در حاشیه این نمایشگاه کلاسهای آموزشی با عنوان تبادل رسانه ای، فضای وب و خانواده، ارزهای اینترنتی، داده کاوی، کسب و کارآفرینی در فضای مجازی، بازاریابی در شبکه های اجتماعی، ورزش در فضای دیجیتال، دیجیتال مارکتینگ، ضریب نفوذ رسانه های جدید و نیز حقوق رسانه در حال برگزاری است.
وی اظهار داشت: در این چارچوب هر شب دست کم یک رونمایی از محصولات رسانه ها و موسسات دیجیتال خراسان رضوی در نمایشگاه انجام می شود.

* خرید و فروش کالا در فضای مجازی و حذف واسطه ها
به سراغ غرفه دیگری رفتم، صاحب غرفه خود را ‘مجید ترک جوش’، مجری و طراح سایت کالاپلازا در مشهد معرفی کرد و گفت: این سایت مزایده آنلاین است و کاربران آن می توانند کالاهای کهنه و کارکرده خود را به صورت مزایده در داخل سایت درج کنند.
وی اظهار داشت: مزایده در سایت اینترنتی به دو صورت انجام می گیرد، یک شیوه، مزایده عادی است که پیشنهاد دهنده بالاترین قیمت برنده آن می شود، شیوه دیگر، مزایده معکوس یا همان مناقصه است که پیشنهاد دهنده پایین ترین قیمت برنده می گردد.
وی گفت: در این پروژه علاوه بر اینکه ۴۰ فروشنده در کشور از این شرکت یک پنل فروشندگی دریافت کرده و کالاهایشان را در سایت بارگذاری و کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی کرده اند، ۱۳ نفر به صورت مجزا در این پروژه مشغول فعالیت هستند.
مجری و طراح سایت کالاپلازا افزود: سرمایه هزینه شده برای راه اندازی این سایت ۹۰ میلیون ریال است و دومین سایت مزایده کالاهای کارکرده در کشور به شمار می رود، فعالیت این سایت باعث حذف واسطه ها می شود و کالا به قیمت واقعی خرید و فروش می گردد.
وی نمایشگاه رسانه های دیجیتال را فرصتی مناسب برای معرفی شرکت خود به مردم دانست و گفت: از زمان برپایی نمایشگاه تاکنون ارتباطات خوبی با مردم برقرار کرده ایم و از پروژه ما استقبال مطلوبی شده است.

منبع خبرگزاری ایرنا

دیدگاه بگذارید